hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بوشهر| دردسر بوی نامطبوع برای کنگانی ها

بوشهر| دردسر بوی نامطبوع برای کنگانی ها

ساکنین محله‌‌های نزدیک به زمین‌های کشاورزی در کنگان همواره مشکل عجیب‌وغریبی دارند که به‌رغم پیگیری‌ها هنوز حل‌نشده است؛ کشاورزان منطقه از کود مرغی استفاده می‌کنند‌ که نه‌تنها بوی نامطبوعی دارد بلکه می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد.

به گزارش فارس، مدت‌ها است‌ که جهاد کشاورزی شهرستان کنگان مدعی برخورد با استفاده‌کنندگان از کود مرغی در زمین‌های زراعی است اما برخی از ساکنین محله‌‌های نزدیک به زمین‌های کشاورزی همچنان از مسئله استفاده از کود مرغی ابراز گلایه می‌کنند و میگویند: کشاورزان همچنان از کود مرغی استفاده می‌کنند‌.یکی از ساکنین شهر کنگان گفت: کشاورزان در زمین‌های زراعی خود از کود مرغی استفاده می‌کنند که نه‌تنها بوی آن مردم را اذیت کرده بلکه به لحاظ بهداشتی نیز برای مردم خطرات جدی دارد.این شهروند ادامه داد: استفاده از کود مرغی در اراضی زراعی داخل یا چسبیده به شهر می‌تواند منجر به انتشار بیماری از طریق باد، حشرات و حیوانات شود و این‌یک نگرانی جدی برای ماست.او عنوان کرد: لازم است که نهادهای مربوطه مانند جهاد کشاورزی، شبکه بهداشت، محیط‌زیست، پلیس راهور و دستگاه قضا در این مسئله ورود جدی کنند چراکه سلامت مردم چیزی نیست که آن را نادیده گرفت، انتظار مردم، ورود جدی این نهادها به موضوع کود مرغی است. این شهروند کنگانی با تقدیر از پیگیری‌های گذشته نهادهای مربوطه افزود: در سال‌های اخیر پیگیری‌های خوبی در این رابطه انجام‌شده و شدت بوی متعفن کود مرغی در حال حاضر به نسبت سال‌های قبل کمتر شده ولی شاهدیم که همچنان از کود مرغی استفاده می‌شود.او افزود: پلیس راهور نقش مؤثری در کنترل مبادی ورودی کامیون‌های حامل کود مرغی به استان و شهرستان دارد که می‌تواند این مسئله را تا حدود زیادی کنترل و حل کند.

هم‌اکنون گشت مشترک فعال است

احمد آذریار رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان کنگان به تشریح اقدامات انجام‌شده به‌منظور جلوگیری از استفاده کود مرغی خام در اراضی کشاورزی پرداخت و گفت: برگزاری جلسات متعدد در فرمانداری، اطلاع‌رسانی به کشاورزان و مالکین اراضی با همکاری اداره جهاد کشاورزی کنگان، تشکیل گروه گشت مشترک متشکل از نمایندگان دامپزشکی، بهداشت و درمان، حفاظت محیط‌زیست، جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی، گشت زنی و بازدید از اراضی کشاورزی از مردادماه سال جاری، ۱۷ مرحله بازدید از اراضی و صورت‌جلسه کردن ۹ مورد تخلف و اعلام به مرجع قضایی و تحویل به شبکه بهداشت و درمان از اقدامات انجام‌شده در جهت جلوگیری از کود مرغی است. رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان گفت: یک مورد از تخلفاتی که کود مرغی خام روی زمین دپو شده بود و هنوز پخش نشده بود با همکاری شهرداری کنگان به محل دفن زباله حمل شد و هم‌اکنون گشت مشترک فعال است و علاوه بر آن مواقعی که گزارش استفاده از کود مرغی خام داده شود، نسبت به اعزام گروه گشت اقدام می‌شود.

ممنوعیت استفاده از کود مرغی اطلاع‌رسانی شده است

مصطفی فرامرزی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کنگان دراین‌باره گفت: در سال جاری تاکنون دو جلسه به ریاست معاون سیاسی اجتماعی فرماندار برگزارشده است که در این جلسه ادارات محیط‌زیست، بهداشت، نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی حضور داشتند. رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کنگان افزود: از اول شهریورماه سال جاری هفته‌ای دو بار کارگروهی متشکل از نیروی انتظامی، بهداشت و درمان، محیط‌زیست، جهاد کشاورزی کار پایش و بازدید از مزارع را انجام می‌دهند و در صورت مشاهده با متخلفین برخورد می‌کنند که تاکنون یک مورد دپوی کود مرغی جمع‌آوری و به خارج از شهر منتقل‌شده و چند مختلف نیز به مراجع قضایی معرفی‌شده‌اند. او ادامه داد: در سال گذشته از چندین شکایتی که توسط کارگروه صورت گرفت، ۱۵ مورد منجر به صدور رای توسط قاضی شد. فرامرزی گفت: از سال‌های گذشته کلاس‌های متعدد ترویجی در خصوص جایگزینی کود مرغی خام با کودهای فراوری‌شده برگزارشده است و همچنین موضوع ممنوعیت استفاده از کود مرغی خام از سال‌های گذشته به‌وسیله نصب بنر و توزیع تراکت اطلاع‌رسانی شده است.

تشدید اقدامات قانونی و بهداشتی علیه متخلفین

مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان از تشدید اقدامات قانونی و بهداشتی علیه متخلفین استفاده از کود مرغی غیرمجاز در کنگان خبر داد و گفت: با عنایت به شکایات متعدد مردمی از وضعیت غیربهداشتی ایجادشده ناشی از استفاده برخی از کشاورزان از کود مرغی غیرمجاز که باعث ایجاد بوی ناخوشایند و آزاردهنده و ازدیاد مگس شده است، کارگروه بازرسی از زمین‌های کشاورزی شامل شبکه بهداشت، جهاد کشاورزی، محیط‌زیست، دامپزشکی و نیروی انتظامی تشکیل و از ابتدای سال ۹۸ بازدیدهای متعددی از کلیه زمین‌های کشاورزی منطقه کنگان و بنک را آغاز کرده است. نوید اسماعیلی تصریح کرد: پس از بررسی‌های لازم ۳۱ مورد گشت زنی انجام‌شده، ۶ فقره پرونده قضایی تشکیل و متخلفین توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان به دادسرای شهرستان معرفی شدند. او ادامه داد: این تیم بازرسی در طول هفته برنامه روتین بازرسی را انجام داده و به‌محض دریافت شکایت مردمی در اسرع وقت نسبت به بازدید زمین‌های کشاورزی اقدام کرده و خاطیان را به دادستانی معرفی می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد